Nowoczesne trendy w galeriach handlowych

Galerie handlowe w Warszawie pojawiły się niewiele ponad dwie dekady temu. Przez ten czas przeszły kilka zmian jakościowych, które miały je dopasować do podobnych obiektów tego typu z krajów bardziej rozwiniętych. Zakupy to obecnie tylko część ich oferty.

Trudne początki

Okres transformacji ustrojowej to czas, gdy w Polsce nagle pojawiły się towary wcześniej niedostępne. Klienci zachwycili się wielością oferty, nie zważając na jej jakość. Przeciętny konsument był zachwycony samą możliwością zakupów, o których wcześniej można było jedynie pomarzyć. Na tamtym etapie niewiele brakowało nam do szczęścia, co skwapliwie wykorzystało wiele dużych firm, oferując towary kiepskiej jakości. Handlowano głównie w małych punktach, które czasem lokowano w dużej ilości na jednym terenie. Dopiero później przyszedł czas na galerie handlowe. Warszawa jako pierwsza w Polsce postawiła na sklepy wielkopowierzchniowe. Pierwsze obiekty tego typu to były mało estetyczne bryły z metalowymi wstawkami. Postawiono przed nimi alejkę, nieco dalej parking na kilka tysięcy miejsc. Wnętrze wypełniała głośna, momentami irytująca muzyka. Na szczęście rynek centrów handlowych dojrzał, tak jak dojrzeli ich klienci.

Dla masowego klienta

Polskie, nowoczesne obiekty handlowe notują ponad 150 mln odwiedzin miesięcznie. Prognozy analityków, którzy przewidywali spadek zainteresowania galeriami handlowymi, zupełnie się nie sprawdził. Jest wręcz odwrotnie. Rosnące potrzeby konsumentów sprawiają, że najczęściej modernizowanymi obiektami są galerie handlowe. Warszawa sukcesywnie zmienia swoją panoramę za sprawą nowych lub odświeżanych budynków. IV generacja centrów handlowych wymaga bowiem jeszcze bardziej rozbudowanej strefy gastronomii i rozrywki. Szacuje się, że obroty w unowocześnionych obiektach wzrosły o 14 proc., głównie u operatorów usługowych i gastronomicznych. Wizerunek obiektów handlowych, znany jeszcze z lat 90. ubiegłego wieku musiał ulec całkowitej transformacji. W przestrzeń centrum handlowego wpisują się już głównie lokale usługowe, gastronomiczne, rozrywkowe, handlowe, a nawet biurowe czy mieszkalne.

Nieustanna metamorfoza

Galerie handlowe w Warszawie od kilku lat zmieniają się w miejsca spędzania wolnego czasu. To już nie jest tylko przestrzeń do realizacji najczęstszych potrzeb konsumenckich. W ten trend wpisują się nawet mniejsze obiekty. Gruntowne zmiany obejmują wszystkie nowo budowane centra. Można je zauważyć także w starszych obiektach, które raz na kilka lat są poddawane rozbudowie. W efekcie przebudowy lub modernizacji powstaje przestrzeń bardziej dopasowana do potrzeb konsumentów. Rośnie liczba miejsc do wypoczynku, swobodnej opieki nad dzieckiem. Wszystkie obiekty, zaliczane do IV generacji projektuje się z dbałością o grupy klientów ze szczególnymi potrzebami, jak rodzina z dzieckiem, osoby niepełnosprawne lub starsze.

Najnowocześniejsze centra handlowe buduje się z myślą o przyszłych pokoleniach. Coraz częściej inwestorzy zabiegają o certyfikaty, które potwierdzają zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju, dotyczącego funkcjonowania budynku, jak i jego zarządzania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj